Start van het onderzoek - Reisverslag uit Puerto de la Cruz, Spanje van Anouk Fens - WaarBenJij.nu Start van het onderzoek - Reisverslag uit Puerto de la Cruz, Spanje van Anouk Fens - WaarBenJij.nu

Start van het onderzoek

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 Mei 2012 | Spanje, Puerto de la Cruz

Hola allemaal!
Gedurende afgelopen week leer ik de dierverzorgers van de baby station en hun manier van werken goed kennen. Ik raak vertrouwd met de dagelijkse routine, en zorg ervoor dat de protocollen voor de proef goed gecommuniceerd worden (in het Spaans) naar de dierverzorging, om woensdag vol vertrouwen officieel met de proef te starten. Helaas gaat het opstarten toch niet zo soepel als ik graag gewild had. Doordat m’n begeleider David de hele week in Brazilië zit en Simon onverwachts twee dagen vrij is, mag ik alle problemen zelf zien op te lossen. En dat was in een vreemde, Spaanse organisatie toch best lastig. Maar na drie dagen als een kip zonder kop rondgerend te hebben van baby station, naar kantoor, van dierenarts naar printer, naar huis, weer terug naar de papagaaien, etc, lijkt iedereen z’n rol in het geheel te weten en ben ik eigenlijk best tevreden. Met collega Merche kan ik het vanaf het begin af aan goed vinden. Zij spreekt best aardig Engels en is erg geïnteresseerd in het onderzoek. Een vriend van Merche, Jose, werkt bij de pinguïns in Loro Parque en spreekt ook goed Engels, wat een verademing! Na een twee hectische dagen met het opstarten van de proef, gaan we dinsdagavond gaan we met z’n drieën wat eten in het centrum. Nou eigenlijk met z’n vieren, want ik maak kennis met de chocolabruine labrador Chrom, de hond van Jose, die overal mee naar toe gaat en iedereen om ons heen voor zich weet te winnen. Het klikt erg leuk met de twee en we maken meteen al allerlei plannen om de komende tijd te gaan ondernemen!

In het weekend ga ik tussen m’n twee werkshifts op stap met de Nederlandse Daphne, die stage loopt op het kantoor van de Loro Parque Foundation. Het hele weekend is er een straatmuziek-festival in het centrum en daar willen we graag wat van meepikken! We genieten van een zeer enthousiaste drumband en later van een leuke circusvoorstelling aan de kust. Het is één grote gezellige boel, die Spanjaarden kunnen er wat van, dat belooft nog wat met de voetbal volgende maand! M’n oranje shirt ligt al klaar, en ook Daphne is voorzien in accessoires, dus we zullen ze eens een poepie laten ruiken! ’s Avonds, na het werk word ik uitgenodigd om mee te gaan met Merche en Jose naar de afscheidsborrel van de stagiaire diergeneeskunde. Ik leer die twee steeds beter kennen en ben blij dat ik aansluiting heb gevonden om alles gewoon in het Engels mee te kunnen bespreken!
Ondertussen loopt de proef enkele dagen en zijn er tot nu toe al 8 jongen papgaaitjes opgenomen in de proef. Het nieuwe voer doet z’n werk, de dieren groeien goed en zijn gezond! Ook de dierverzorgers werken tot nu toe goed mee en ook als ik er niet ben wordt er netjes gedaan wat er van hen verwacht wordt. Gister had ik eindelijk een dag vrij en dat was hard nodig. Ik heb de afgelopen week geprobeerd om op goede voet te komen staan met de dierverzorging door volop mee te draaien in de dierverzorging. Toen de proef startte ging men er eigenlijk vanuit dat ik vrolijk mee zou blijven poetsen en voeren, maar helaas, hoe leuk ik het ook vind, ligt daar natuurlijk niet m’n prioriteit. Gelukkig heb ik hier ondertussen een middenweg in gevonden en is het ook voor iedereen helder dat de proef op nummer één staat en probeer ik daarnaast als ik tijd over heb een steentje bij te dragen met de verzorging van de beesten. M’n goede gedrag werd echter van de week meteen al beloond, maar niet heus, toen ik door één van de grote aras in m’n nek gebeten werd. Totaal geen agressie, gewoon spelen plus het feit dat z’n maag knorde en ik met eten het verblijf ik kwam.. Met een mooie beurse nek viel de schade gelukkig mee hoor. De jonge papagaaitjes blijven echter erg bijzonder, zeker met het eerste kuiken dat in m’n proef kwam heb ik een soort band gekregen. Ook al is hij nog geen twee weken oud, het is er ééntje met karakter! Ik zal proberen snel wat foto’s te maken, maar daar zijn ze erg streng mee. Voor iedereen die wil weten hoe ze er precies uit zien, typ op youtube ‘baby station loro parque’ in en je krijgt een aantal filmpjes die een aardig goede indruk geven!
M’n vrije dag gister startte met uitgeslapen (eindelijk!!) om vervolgens ’s middags opgehaald te worden door Merche en Jose, om naar een klein strandje in het zuiden van het eiland te rijden. Jose is al een ervaren duiker en Merche zou vandaag haar tweede les in het open water krijgen. Terwijl het vijftal, Merche, Jose, twee instructeurs en een bevriende duiker, de zeebodem verkenden geniet ik van het zonnetje en m’n boek. Voordat ik het weet zie ik weer wat gele flippers aan de oppervlakte verschijnen en word ik tot kwijlen toe lekker gemaakt met prachtige foto’s van zeepaarden, koralen, kleurrijke vissen, etc. De keer hiervoor hebben ze ook dolfijnen en schildpadden gezien, maar nu helaas niet. We sluiten de middag af met een biertje in een lokaal cafétje en al snel merk ik op dat het gesprek over mij gaat. Ik had eerder vertelt dat ik ooit één keer proef gedoken hebben in een zwembad en het me fantastisch lijkt om m’n duikbrevet te halen. Helaas heeft Nederland me nooit getrokken hierin en is het dus een droom op lang termijn geworden! Eén van de twee instructeurs, Stephen, is half Brits/half Spaans heeft dit verhaal gehoord en vertelt me dat hij me graag de volgende keer een proefduik wil aanbieden. Ik mag dat met hem naar ongeveer een uur lang duiken naar ongeveer 5 -10m diepte, gewoon om te kijken hoe ik het vind. Fantastisch natuurlijk, daar kijk ik nu al naar uit!
Merche, Jose en ik sluiten de avond af in een pittoresk restaurantje boven op de berg met uitzicht op de Puerto de la Cruz, waar verse eten uit de streek word bereid (aan de verse friet met ei erop moet ik wel even wennen). Aan het tafeltje naast ons wordt er vrolijk Nederlands gewettert en ik maak even een praatje met twee Nederlandse broers die op vakantie zijn bij hun tante en oom in Spanje. Al snel gaat het over werkt en blijkt één van de twee voor een Nederlands transportbedrijf te hebben gewerkt gespecialiseerd in het voervoer van dierentuindieren. We blijken veel gezamenlijke mensen te kennen, wat is de wereld toch klein! Vandaag heerlijk uitgerust begonnen aan 8 dagen fulltime werken. Morgenavond ga ik met Daphne en wat colleges beach volleyballen en daar kijk ik naar uit! Het is erg fijn om binnen een week al zoveel aansluiting te hebben gevonden! Alleen is ook maar alleen!
Liefs! Anouk

• 16 Mei 2012 - 07:47

Manon:

Leuk dat je al wat leuke mensen hebt leren kennen, dat is zeker ook belangrijk! Succes met het werk en het onderzoek! xxx

• 16 Mei 2012 - 08:57

Lisa:

Hi Anouk!

Goed om te lezen dat je wat aansluiting vind, en dat de foundation idd los staat van die andere praktijken. Veel plezier!!

x Lisa

• 16 Mei 2012 - 09:48

Talitha:

Hey, klinkt gezellig!!! En echt super gaaf dat je gaat duiken!!! Geniet ervan!!! xx

• 17 Mei 2012 - 09:54

Kayleigh:

Wat leuk en goed om te horen dat je al wat meer je draai hebt gevonden en leuke mensen hebt leren kennen. Succes en plezier natuurlijk met het onderzoek!

xx Kayleigh

• 17 Mei 2012 - 17:56

Opa EnOma:

dat is eenmooi verhall en je moet je fijn voelen zo oopgenomen te worden daar.Groetjes van Opie en Omie