On the move.. - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Anouk Fens - WaarBenJij.nu On the move.. - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Anouk Fens - WaarBenJij.nu

On the move..

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 November 2011 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hoi allemaal!
Allereerst twee huishoudelijke mededelingen: (1) Tijdens het herlezen van mijn vorige verhaal zag ik dat het boordevol zinsfouten/spelfouten staat, excuses daarvoor! Het zal wel door het enthousiasme komen! (2) Ik wil iedereen graag super bedanken voor de positieve reacties en individuele mailtjes. Helaas heb ik (nog) niet de tijd gehad om iedereen persoonlijk terug te mailen. In het kantoor maken we gebruik van een computer die door meerdere mensen in gebruik is en hebben we simpel alleen tijd voor zakelijke mailtjes richting universiteit of om een update te plaatsen op waarbenjij.nu. Maar super bedankt dat jullie allemaal zo meeleven, het wordt gewaardeerd!!
Nu verder met het avontuur: Vanaf woensdag hebben we zowaar een ritme in de dagen weten te creëren. Rond zes uur zijn we uit bed aangezien het bijna nog 45 minuten rijden is naar het kantoor en iedereen daar vaak vanaf 7uur al aanwezig is. De ochtenden brachten we dus door op kantoor om met André en Jonathan (de nieuwe onderzoek manager) rond de tafel te zitten en ons onderzoek te bespreken. In de praktijk blijken dingen toch anders te lopen hier, dus er moet het één en ander aangepast worden waar weer veel nieuwe vragen bij komen kijken. In ieder geval blijf ik geïnteresseerd in de invloed van nutriënten beschikbaar voor de dieren op hun verspreiding door het park. Donderdagochtend moesten we een Introductie cursus volgen, gegeven door de security mensen van het park, waarbij we een leuk Nederlands stel ontmoetten. Ze zijn de eigenaren van Kolodo Reserve, dat aan de zuidgrens met Welgevonden ligt. We kregen meteen een uitnodiging om komende maand eens langs te komen, om bijvoorbeeld te mountainbiken tussen de dieren door (de big five zijn daar niet aanwezig). De introductie cursus, zelf stelde niet veel voor, aangezien het veel gebaseerd was op het management van lodges en hoe je met je gasten om moet gaan als je tochten door het park houdt. De middagen gebruikten we om het park te verkennen en de plekken terug te vinden waar we met Cobus of André al geweest waren en waar we zelf de komende maanden aan de slag zullen gaan. We raken steeds meer thuis in het park en kunnen we sommige plekken al moeiteloos vinden. Verder genieten we nog steeds van elke boom en steen die we zien en zijn we telkens weer verrast als er wat dieren opduiken na een bocht of achter de bosjes. De dagen beginnen vaak bewolkt, maar rond het middaguur loopt het op tot een graadje of 30. Aangezien we het meeste van de tijd in de jeep doorbrengen is het prima uit te houden, maar straks als we veel uur in het veld doorbrengen zal het smeren worden! Donderdagmiddag reden we richting het noorden via een omweg wat niet duidelijk op de kaart aangegeven stond. Maar al snel zagen we dat het zo had moeten zijn, want een stuk verderop staat de mooiste en grootste olifantenbull die ik ooit gezien heb, zie foto’s. We kunnen alles wat we die ochtend geleerd hebben over de dieren en veiligheid meteen in de praktijk brengen dus! We doen ongeveer een half uur erover om het dier te benaderen en foto’s te maken en durven uiteindelijk op niet meer dan 5m afstand te passeren. Wat een joekel en wat bijzonder! Die olifanten blijven geweldig! Op de terugweg worden we nog meer verwend met een moeder neushoorn en jong en zien we onze eerste nijlpaarden!
Zaterdag hebben we even een rustdag ingepland en dat hebben we nodig! Alle indrukken, het intensieve kaartlezen en het vele rijden over slechte wegen al uitkijkend voor de wilde dieren, hebben hun tol geëist. We zijn vandaag uitgenodigd om het team van Gerhardt (onderzoeker en begeleider van de vrijwilligers) te komen versteken tijdens de plaatselijke ‘Poi-kie-kos’ contest, oftewel stoofpotjes wedstrijd! Op deze dag wordt er geld ingezameld voor de basisschool in Vaalwater. Het kantoorpersoneel deed ook mee met een team en we zien al snel dat we iets gemist hebben als zij in complete flinnstone outfits uit de auto’s stappen. En ook de plaatselijke dierenartsen hebben zich helemaal uitgedost, zelfs de servetjes hebben bloedspetters. Maar goed het gaat om de smaak van het stoofpotje toch?! Het terrein van een plaatselijke camping/bungalowpark veranderd al snel in één grote gezellige bbq plaats: er worden tenten op gezet, koolboxen en potjes uitgeladen en iedereen begint als een gek groenten en aardappels te hakken voor de stoofpotjes die vier uur rond een gezamenlijk vuur moeten pruttelen. In die vier uur leren we de vrijwilligers, onder wie een Nederlandse vrouw, goed kennen het klikt leuk. Verder leuk om alle gezinnen van het personeel van Welgevonden te ontmoeten en bijzonder om te zien hoe close the community hier is. Helaas vallen we niet in de prijzen, maar het was een erg gezellige avond. Woensdag zullen we de club opnieuw ontmoeten in het huis van Shaun, de grote baas van het park, aangezien hij een welkoms feestje geeft ter ere van Jonathan, de nieuwe vrijwilligers en Irene en mij.
Zondag beginnen we eindelijk met ons eigen onderzoek en staan we kwart over vijf op. We willen voor de ergste warmte klaar zijn en staan na ruim twee uur rijden in het noorden op de plots die Irene gaat gebruiken. Deze liggen vlak bij het oefenterrein van de security afdeling van het park, maar deze hebben alleen kruip-en-sluip oefeningen vandaag en hobbelen dus vrolijk om ons heen tussen het hoge gras door. Aangezien de plots die Irene gebruikt binnenkort gemaaid moeten worden heeft haar werk even prioriteit en zullen we de komende week al haar plots in het park bezoeken om vegetatie monsters ten nemen. Een hels karwei in de brandende zon, allerlei plots aflopen die een grootte hebben van 100x100m, maar rond 13.00 is het werk geklaard. We zijn simpel kapot! We zijn duidelijk nog niet gewend aan het vroege opstaan, het veldwerk en de hitte. De bewolkte ochtenden zijn namelijk voorbij, en rond tien uur loopt de temperatuur al richting 35 a 40 graden. Maar ons hoor je niet klagen, het betekent namelijk ook dat alle dieren voor pampus liggen en wij ongestoord ons werk kunnen doen!
In deze eerste week staat de teller al rond de 700 km! Reken maar uit hoeveel uur we dus al in de auto hebben gezeten als je bedenkt dat we gemiddeld 35 km/h in het park rijden!Ondertussen horen we er ook echt bij: we hebben een mooie sticker op de jeep gekregen met het logo van het park erop en daarboven in koeienletters RESEARCH, we kennen ondertussen de meeste rangers bij de verschillende ingangen van het park, zwaaien vrolijk naar iedereen die we tegen komen, nemen liftend personeel mee in ons bakkie en herkennen zelfs al wat (kuddes) dieren. Vorige week hadden we nog geen idee waar we terecht zouden komen, en kijk ons nu eens! Wat is Zuid Afrika toch fantastisch!
Liefs Anouk

• 07 November 2011 - 06:28

Patricia:

Jeetje, wat een mooie plaatjes!!!
    Succes met het werk, en geniet van al het moois wat jullie zien!

• 07 November 2011 - 08:07

Hennie:

Geweldig, wat een plaatjes en verhaal!
    Geniet ervan.

• 07 November 2011 - 09:35

Maite Van Gerwen:

:-D Wennen gaat zo te lezen erg snel daar, mooi zo!!! Geniet ervan en succes!
    xxx

• 07 November 2011 - 09:37

Maite Van Gerwen:

O, en die beesten echt super! De olifant is echt mega!!! :-D

• 07 November 2011 - 10:12

Renske:

Hee nouk!

Aaah, wat supertof allemaal zeg! Echt zo leuk om te lezen hoe je het zo naar je zin hebt! Geniet maar volop van de prachtigste natuur (althans..dat vind ik, tot nu toe ;)). Ben je eigenlijk al buffels tegengekomen, of hyena's?

Ik blijf je volgen!

xxx Rens

• 07 November 2011 - 10:43

Caro Fens:

Wat onzettend gaaf!! Het lijkt steeds beter te worden! Blijf er vooral van genieten want waarschijnlijk vliegt het zo voorbij! Kijk uit naar je volgende verhaaltje! Liefs!

• 07 November 2011 - 11:41

Talitha:

Echt zo fantastisch om te lezen!!

• 07 November 2011 - 16:15

Jet:

Haa Noukje,...

zo te zien en te lezen haal jij je hart(je) wel op...... wat een leuk verhaal over t stoofpotje,...alleen als ik de foto's zie ......was t wel te eten ??? haha

• 07 November 2011 - 16:58

Wim En Vro:

Lieve Anouk!
    Van drugs, drank en sigaretten raak je verslaafd........ denk je! Maar geloof ons Anouk en we kunnen het weten .......Afrika is de grootste verslaving die bestaat!
    En weet je waardoor! Asl jullie op een plot werken in ruim dertig graden, het zweet loopt van je rug, de angs wat er uit het hoge gras kan komen en na het gemarteld zijn in de jeep wil je maar één ding........terug naar huis! Maar .......eenmaal thuis wil je maar een ding .....zo snel mogelijk terug naar die hitte de hobbels en de angst. Dus wat is nou verslavend? Roken of Afrika?
    Succes en geniet ervan!

• 07 November 2011 - 19:08

Marelle:

Jeetje Anouk wat geweldig daar geniet ervan ik kijk uit naar je volgende verhaal dikke kus

• 08 November 2011 - 08:48

Carolien:

Wauw Anouk! Wat een ervaring nou toch weer, en tof dat wij het een beetje mee mogen ervaren.
    Veel plezier en succes verder,
    liefs
    Carolien

• 08 November 2011 - 11:37

Opa En Oma:

Nou Anouk daar doe je het voor en dat is nog maar het begin .geniet ervan en laat zo iedereen meegenoten met je.
    Opie en Omie

• 08 November 2011 - 16:15

Silvia:

Een late reactie, maar niet minder enthousiast! Wat moet je zeggen.. ik ben er erg van onder de indruk,en dat is nog zachtjes uitgedrukt! Geniet! liefs!

• 08 November 2011 - 16:39

Hanneke Verhaar:

Hoi Anouk, wat leuk om je verhalen te lezen en wat ben je enthousiast zeg. De foto's zijn ook schitterend en je bent er nog maar net! Ben benieuwd wat er nog gaat komen. Heel veel succes met je onderzoek en geniet met volle teugen!! (maar dat doe je volgens mij wel!! )
    groetjes Ton en Hanneke Verhaar

• 08 November 2011 - 18:20

Cor Batist:

Anouk geweldige verslagen goed geschreven met mooie foto's met hele grote beesten mooie natuur en zeer warm weer,dus geniet van alles en succes.

• 11 November 2011 - 15:19

Kayleigh:

Wauwww! Wat klinkt het allemaal ongelofelijk daar, super gaaf! Heel leuk om je enthousiaste verhalen te lezen en natuurlijk de mooie fotos te bekijken, super! Veel succes met je onderzoek en ik kijk uit naar je volgende verslag.

Liefs en geniet ervan! Kayleigh